Неділя, 05.10.2025, 00:27
Сайт вчителя хімії Гусарук Надії Євгенівни
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Годинник
Календар
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Групова робота – середовище для розвитку ключових компетентностей та  критичного мислення

Замало бути обізнаним у нових ідеях.

Потрібно знати, де можна використати ці ідеї,

вміти з ними поводитись, а не лише захоплюватись.

                                                                                                                                                                        М. Фурман

   Освітні системи багатьох країн світу характеризуються орієнтацією на входження у світовий освітній простір. Згадаємо Едісона, який говорив, що «Головне завдання цивілізації - навчити людину мислити.», тому перед сучасною школою стоїть основне завдання, яке було сформоване в Державній національній програмі «Україна ХХІ ст.», де відзначається: «Загальна середня освіта повинна забезпечувати продовження всебічного розвитку дитини як цілісної особистості». Гуманізація освіти, її орієнтація на формування творчої особистості учня змушують школу переходити на технологічний етап її розвитку.

   В цьому на допомогу нам приходять інтерактивна технологія навчання – як засіб формування ключових компетентностей у процесі викладання хімії.

   Інтерактивна технологія навчання – це така орієнтація навчального процесу, за якої неможлива не участь школяра у колективному взаємодоповненому, заснованому на взаєминах всіх його учасників,  процесі начального пізнання: або кожен учень має конкретне завдання, або від його діяльності залежить якість виконання поставленого перед групою та перед усім класом завдання. Така форма роботи має конкретну передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

   Робота учнів на уроці може здійснюватися як індивідуально за відповідними завданнями, так і в парах або групах відповідно до їх рівня компетентності. Групова робота є одним із найбільш ефективних механізмів, які з

забезпечують регулярне спілкування учнів на уроці і відповідно значне підвищення мовленнєвої та розумової активності кожного учня. Кожний учень одержує можливість на уроці говорити, відповідати, пояснювати, доводити, підказувати, оцінювати, корегувати помилки, в моменти їх виникнення, сприймати зміст мови партнера, відповідати на запитання і ставити їх.

   Ефективність навчання в малих групах залежить від того, наскільки кожен усвідомить важливість роботи разом та взаємодії через взаємодопомогу. Це може бути досягнуто шляхом упровадження п’яти базових елементів у досвід малих груп:

  • позитивна взаємозалежність;
  • особиста відповідальність;
  • взаємодія «обличчя до обличчя»;
  • груповий процес;
  • соціальні навички.

Ці елементи стають інструментом для розв’язання проблем, пов’язаних з роботою груп. Якщо кооперативне навчання здійснювати ефективно, слід очікувати:

  • підвищення самооцінки;
  • збільшення досягнень, соціальної підтримки;
  • розвиток внутрішньої мотивації;
  • зростання активності;
  • кращого ставлення до вчителів навчального закладу;
  • позитивного психологічного контролю з боку колективу та самоконтролю.

   Упровадження компетентнішого підходу в школі сприяє поліпшенню якості освіти та покращенню адаптації учнів. Адже набуті під час навчання предметні, галузеві та ключові  компетентності дозволяють у подальшому не лише краще засвоювати нові знання, ф й швидко та ефективно опрацьовувати великий обсяг матеріалу, що відводиться на самостійну роботу, використовувати інформаційні та комунікаційні технології, критично мислити.

   Компетентно спрямована освіта передбачає реалізацію особистісного потенціалу учня створення ним освітніх продуктів, що адекватні змісту навчальних предметів. Отже, продуктивна освіта – це процес індивідуальної самореалізації людини, результатом якої є створення освітніх продуктів, а продуктивне навчання є освітнім процесом, результатом якого є підвищення ролі особистості в співтоваристві (соціумі) одночасно зі змінами в самому співтоваристві.

   Цей процес реалізовується у вигляді маршруту визначеного діями, зорієнтованими на отримання продукту в ситуаціях реального життя. Розробка методології та технології продуктивної освіти – об’єктивна необхідність, зумовлена сучасними суспільними змінами.

   Вашій увазі пропоную ознайомитись з елементами продуктивного навчання на уроках хімії.

   Інструктивні вправи.

   Метод «Прес»

Використовується коли виникають спірні питання і необхідно знати і аргументувати визначену позицію щодо проблеми, яка обговорюється, переконати останніх у своїй правоті.

   Гра «Ток-шоу» надана форма роботи сприяє формуванню навичок публічного виступу і уміння вести дискусію.

   Рольова гра – захист творчого проекту. Мета гри ситуація в ролях – визначити власні ставлення до конкретної ситуації, здобувати досвід поведінки у подібній ситуації методом «гри».

   Метод «Ажурна пилка». Ця технологія використовується для створення на уроці ситуації, яка дає можливість учням працювати разом для запам’ятовування великої кількості інформації за короткий час.

   Гра «Мозкова атака». Ефективний метод колективного обмірковування, пошук спонукає учасників проявити ініціативу і творчість, які здобуваються шляхом вільного вираження своїх думок усіма учасниками і допомагає знайти декілька рішень за конкретною темою.

   Гра «Карусель» ознайомлення кожної групи з ключовим поняття проблеми з діаметрально протилежних позицій. Завершальний етап – формування у кожного учня своєї системи аргументів, досвіду спілкування з партнерами.

   Гра «Мікрофон». Дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на питання ч висловлюючи свою думку чи позицію.

   Гра «Ланцюжок асоціацій». Вибір дискусійної проблеми. Учні висловлюються по черзі протягом 0,5 хв. Потрібно говорити спокійно, швидко, не коментувати і не оцінювати відповіді.

   Важливим нині є не тільки обсяг знань, а й уміння ними оперувати, бути готовим змінюватися та пристосовуватися до нових потреб ринку праці, оперувати і управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись упродовж життя. Прогресивна освітня спільнота ставить перед собою нове завдання – сформувати у школяра та дорослого вміння вчитись.

Не бійся, що не знаєш,

Бійся, що не навчишся.

                 Китайська мудрість

 

Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту


Наша школа
Copyright MyCorp © 2025Створити безкоштовний сайт на uCoz